Rancangan Mengajar

Aktiviti (1)
Contoh Rancangan Mengajar Matematik

Tarikh              :           10 September 2010
Masa                :           7.40 pagi – 8.40 pagi (1 jam)
Tahun               :           2 Baiduri
Bil Murid          :           40 Orang
Tajuk               :           Isipadu cecair
Kemahiran        :           i. Mengukur dan membanding isipadu cecair dengan unit tidak 
                                       standard.
Objektif            :           Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat ;
i.                     membanding isipadu cecair dengan menggunakan unit
tidak standard.
ii.                   membanding dengan menggunakan bekas yang pelbagai saiz.
Peralatan
(BBM)             :           Botol berlainan saiz, jag, cawan, gelas, air bewarna
Langkah
(masa)
Kemahiran
Hasil
Pembelajaran
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
BBM
Set
Induksi
(2m)
Membanding
Membuat perbandingan secara kasar
Guru menunjukkan 2 jenis bekas berisi air yang berlainan saiz dan bertanyakan tentang kuantiti.

Bekas/air
Langkah 1
(10m)
Membanding
Membandingkan isipadu berdasarkan unit tak standard
Guru menjelaskan kuantiti air berdasarkan bekas pelbagai saiz.
Bekas/air




Langkah 2
(30 min)

Membanding / menganggar

Membandingkan isipadu dengan menggunakan pelbagai bekas


Guru membentuk kumpulan murid kepada 5 kumpulan.
Setiap kumpulan akan memiliki bekas yang berlainan saiz dan jenis.
Murid akan menjalankan aktiviti secara berkumpulan melalui kaedah inkuiri penemuan.


Bekas/air
Jadual

Langkah 3
( 15 min )


Menjawab / membentangkan jawapan

Murid membentangkan hasil kerja / menjawab


Guru mengedarkan lembaran kerja  dan meminta murid menjawab berdasarkan penemuan.

Lembaran kerja






Penutup
(3 min)

Merumus

Murid dapat membua rumusan / kesimpulan


Guru meminta murid merumus pelajaran hari ini.  Guru membimbing murid untuk membuat kesimpulan.



Contoh Lembaran kerja murid bekerja dalam kumpulan

Bekas
Botol
Gelas
Cawan
Bekas A



Bekas B



Bekas C



Bekas D










Contoh lembaran kerja murid individu

Bekas
Kapasiti
Keputusan
A
10 cawan
Banyak dapat diisi
B


C


D



Melalui aktiviti di atas murid-murid dapat membuat kesimpulan bahawa jenis dan bentuk bekas memainkan peranan dalam menentukan jumlah atau isipadu cecair yang dapat diisi.  Masalah tersalah konsep dapat diatasi secara tidak lansung. 









 Aktiviti (2)
Contoh Rancangan Mengajar Matematik

Tarikh              :           10 September 2010
Masa                :           8.40 pagi – 9.40 pagi (1 jam)
Tahun               :           2 Intan
Bil Murid          :           40 Orang
Tajuk               :           Isipadu cecair
Kemahiran        :           i. Mengukur dan membanding isipadu cecair dengan unit  
                                       standard.
Objektif            :           Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat ;
iii.                  membanding isipadu cecair dengan menggunakan unit standard.
iv.                 membanding dengan menggunakan bikar pelbai saiz.
Peralatan
(BBM)             :           Bikar (100ml/ 200ml/ 1000ml ) / air bewarna

Langkah
(masa)
Kemahiran
Hasil
Pembelajaran
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
BBM
Set
Induksi
(2m)
Membaca unit standard
Membuat bacaan secara unit standard
Guru menunjukkan  bikar yang berlainan saiz dan bertanyakan tentang unit pada bikar tersebut.
Bikar

Langkah 1
(10m)

Membaca unit standard

Membandingkan isipadu berdasarkan unit  standard

Guru menjelaskan kuantiti air berdasarkan bikar pelbagai saiz.

Bikar/air




Langkah 2
(30 min)

Membanding / menganggar

Membaca isipadu dengan menggunakan bikar
Pelbagai saiz.


Guru membentuk kumpulan murid kepada 5 kumpulan.
Setiap kumpulan akan memiliki bikar yang berlainan saiz dan jenis.
Murid akan menjalankan aktiviti secara berkumpulan melalui kaedah inkuiri penemuan dengan memasukkan air dalam bikar-bikar tersebut.


Bikar/air


Langkah 3
( 15 min )


Menjawab / membentangkan jawapan

Murid membentangkan hasil kerja / menjawab


Guru mengedarkan lembaran kerja  dan meminta murid menjawab berdasarkan penemuan.

Lembaran kerja





Penutup
(3 min)

Merumus

Murid dapat membua rumusan / kesimpulan


Guru meminta murid merumus pelajaran hari ini.  Guru membimbing murid untuk merumus.








Blog ini direka khas untuk guru-guru matematik tahun 2. Diharapkan paparan ini sedikit sebanyak dapat memberi idea khususnya kepada guru matematik bagi mengajar topik Isipadu & cecair.

Paparan ini juga turut menyediakan Rancangan mengajar, cadangan aktiviti, bahan dan juga video yang akan membantu guru-guru matematik tahun dua untuk memahami konsep Isipadu & Cecair.

Masa itu Emas

Tentang Saya

My photo
SK. Taman Dato’ Harun (2) Petaling Jaya Selangor. Malaysia. 11 Tahun Pengalaman Sebagai guru

Logo Sekolah

Logo Sekolah

Mesej


ShoutMix chat widget

Followers